Een mooie openbare school waar iedereen welkom is en waar we trots op zijn.
“De school die gewoon bij je past” is het motto van onze school.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om zich op hun eigen manier te ontwikkelen en waar ze zichzelf kunnen zijn. De school staat centraal in de gemeenschap en is op een mooie manier onderdeel van het gezellige dorp Emst.
Wij zijn een school voor algemeen toegankelijk, openbaar, onderwijs. Openbaar onderwijs staat open voor alle mensen. Ons onderwijs is een samenkomst van alle beschouwingen waarbij we leren van verschillen en ons richten op overeenkomsten. Samen bouwen aan een betere toekomst voor een wereld waarin wederzijdse verdraagzaamheid en respect sterk tot ontwikkeling komen.
Wij werken samen aan passend onderwijs voor alle kinderen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om zich op hun eigen manier te ontwikkelen en waar ze zichzelf kunnen zijn. Een fijn, vertrouwd en veilig leerklimaat is hierbij het vanzelfsprekende uitgangspunt.
Voor elk kind realiseren wij een zo passend mogelijk aanbod. De basisvaardigheden taal, lezen, rekenen, maar ook het doordacht werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling staan hierbij centraal. Hierbij besteden we veel aandacht aan leren door te ervaren, te bewegen en te spelen. Op deze manier leren we van én met elkaar, zowel binnen als buiten. Dat is waar wij voor staan en ons in willen blijven ontwikkelen.
De school telt rond de 90 kinderen. Zij zijn verdeeld over vier combinatiegroepen.
De kinderen die onze school bezoeken komen veelal uit het dorp en buitengebied van Emst. Er wordt op onze school veel aandacht aan het ‘samen beleven’ besteed. We ontwikkelen activiteiten die we met de hele school uit kunnen voeren. Ieder kind mag er zijn. De kleinschaligheid van onze locatie biedt veiligheid en rust.
Ook omdat de school midden in het dorp staat, speelt zij een duidelijke rol in activiteiten die binnen het dorp plaatsvinden. Tevens is er een goede samenwerking met de bijvoorbeeld de peuterspeelzaal en de speeltuinvereniging.
Wij werken graag in een vertrouwde en veilige omgeving. Het beleidsmatig werken en de methodiek van KickFit! en Breinhelden helpt ons hierbij.
We werken op een positieve en opbouwende manier samen met onze kinderen en ouders/verzorgers. We willen dat de kinderen met plezier onze school bezoeken. Samen hebben wij hiervoor regels en afspraken gemaakt. Deze zijn ‘kindvriendelijk’ en positief beschreven. ‘Je mag niet rennen in de gang’ wordt: ‘Onze gang is een wandelgebied’. Samen maken wij er zo een fijne school van.
Wij werken met de methode ‘Staal’ in de groepen 3 t/m 8. Binnen deze methode wordt grammatica en spelling gecombineerd aangeboden. Er wordt gewerkt met de beproefde, preventieve spellingaanpak van José Schraven. Een vast ritme, goed voordoen, elke les herhalen en een dagelijkse dictee zijn hierbij de uitgangspunten van een passende aanpak. Staal laat leerlingen taal ervaren met verrassende thema’s, teksten en bronnen die uit het echte leven komen.
In groep 1 t/m 4 wordt er gewerkt vanuit de methodiek van ‘Met Sprongen Vooruit’. Binnen deze aanpak worden de leerlijnen spelenderwijs en met aantrekkelijk materiaal aangeboden.
Vanaf groep 4 werken wij met de methode ‘Getal en Ruimte Junior’. Op deze manier staat er een gefundeerd aanbod voor de groepen 3 t/m 8. Hiermee is rekening gehouden met een doorgaande lijn richting het Voortgezet Onderwijs.
In onze groep 1-2 is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in materialen om zo een aantrekkelijk en uitdagend aanbod te verzorgen. Met hulp van de methodieken ‘Kleuteruniversiteit’ en ‘Mijn Kleutergroep’ werken wij richting een zogenaamd beredeneerd aanbod.
Afspraken en werkwijzen worden geborgd in een ‘kleutergids’ en ons ‘kwaliteitshandboek’.
We willen de kinderen kennis laten maken met verschillende onderwerpen over de wereld om ons heen. Eerst dicht bij huis en op latere leeftijd willen we ‘over de grenzen’ kijken.
In de groepen 3 t/m 8 maken wij gebruik van de methode ‘de Zaken van Zwijsen’. Geschiedenis, Natuur en Aardrijkskunde worden middels deze manier in een doorgaande lijn aangeboden. Onze leerkrachten kiezen er vanuit deze methode geregeld voor om de leerstof middels een project, of thematisch aan te bieden. Dit zorgt voor een divers aanbod dat versterkt wordt door te werken met uitdagend lees- en beeldmateriaal.
ICT wordt op onze school onder andere ingezet als aanvulling op de kernvakken van het basisprogramma. Voor de vakgebieden lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen hebben wij oefenprogramma’s beschikbaar die zowel op school als thuis te gebruiken zijn. Hiervoor hebben alle leerlingen toegang tot de online omgeving van ‘MOO’. Vanaf groep 5 krijgen alle leerlingen een eigen ‘Office 365’ account waarmee ze op school en thuis kunnen werken.
Alle groepen hebben de beschikking tot een digitaal schoolbord. In onze groepen wordt er gewerkt met touchtablets en Ipad’s om de ontwikkeling van de zogenaamde digitale geletterdheid te versterken.
Afspraken en werkwijzen worden geborgd in een kwaliteitskaart ‘ICT’ en ons ‘kwaliteitshandboek’.
Cultuureducatie betreft de ontwikkeling van de leerlingen m.b.t. de kunstzinnige ontwikkeling. In onze groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met aantrekkelijk en uitdagend creatief materiaal. Op onze school werken we vanuit meerdere disciplines. Voorbeelden hiervan zijn muziek, drama, expressie en cultureel erfgoed. Naast dit aanbod wordt er, in samenwerking met ‘Cultuurplein Noord Veluwe’ gewerkt vanuit een doorgaande leerlijn. Onderdelen hiervan zijn diverse buitenschoolse activiteiten, voorstellingen en workshops. Veel projecten en lessen worden groepsdoorbroken aangeboden.
Wij geven Engels vanaf groep 1. Hiervoor maken wij gebruik van de methode ‘Groove Me’. Hiermee wordt op een eigentijdse methode gebruik gemaakt van muziek om kinderen kennis te laten maken met deze taal.
Onder ‘Actief Burgerschap’ wordt verstaan: Het zelfstandig verantwoordelijkheid nemen door kinderen voor gemeenschapsbelangen binnen en/of buiten de school. Dit houdt onder andere in dat we kinderen op een positieve manier actief leren deelnemen aan de samenleving en maatschappij. Dit onderdeel wordt niet als ‘vak’ gegeven maar zien wij als een taak van onze school. De manier waarop wij dit invullen is beschreven en gebord in het beleidsdocument ‘Actief burgerschap Sprenge Emst’.
De Sprenge Emst is een mooie openbare school waar iedereen welkom is en waar we trots op zijn. "De school die gewoon bij je past" is het motto van onze school. Wij vinden het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om zich op hun eigen manier te ontwikkelen en waar ze zichzelf kunnen zijn.
Basisschool de Sprenge Emst is een openbare basisschool centraal in Emst. Samen met 22 basisscholen en 3 locaties voor voortgezet onderwijs op de Veluwe en in Zeewolde vormen wij Aurora Onderwijsgroep. Wij inspireren, bieden kansen en dagen uit. Op fijne, waarden gedreven scholen en in een organisatie waar een ieder welkom is, erbij hoort en zichzelf mag zijn.
Lees meer